UN NOU CURS UN NOU REPTE

MALTRACTAMENT ENTRE ALUMNES

TREBALLEM AMB LA WEB DEL JORDI COLLELL I LA CARME ESCUDÉ

Les relacions entre els iguals tenen un paper molt rellevant en la socialització i els aprenentatges. Aquestes influències generalment són positives, però no sempre és així: en ocasions es configuren sota un esquema de domini-submissió que pot portar a processos de victimització.

El Pla de Convivència de Centre és una eina que ens pot ajudar a millorar les relacions personals en el marc general de l’escola.

Entenem que la millora de les relacions entre els alumnes comporta necessàriament una reducció significativa de la conflictivitat, a un augment de l’èxit escolar i, en definitiva, a una millora de la qualitat de vida de totes les persones que conviuen en els centres.

Aquesta web pretèn aportar elements que ajudin a comprendre el fenomen, propostesdidàctiques i orientacions per treballar des de l’escola, i guies i consells també per als pares.

Agraïrem els suggeriments i comentaris que ens vulgueu fer arribar, en el benentès que la millora de la convivència és cosa de tots.

UN NOU CURS PER A PODER VIURE I CONVIURE. UN NOU CURS PER A LA MEDIACIÓ ENTRE IGUALS

Dia Internacional per a la Tolerància     16 novembre

FOMENTEM LA TOLERÀNCIA AMB EL RESPECTE I LA  COMPRENSIÓ ENTRE TOTES LES CULTURES, DES DELS PARLAMENTARIS ALS NOSTRES ESBARJOS

“En aquest Dia Internacional per a la Tolerància, faig una crida a tots els pobles i governs perquè combatin activament la por, l’odi i l’extremisme amb el diàleg, la comprensió i el respecte mutu.Lluitem contra les forces de la divisió i unim-nos darrere del nostre futur comú. ”                                                 El secretari general de les nacions Unides Ban Ki-moon

La tolerància és el fonament més ferm de la pau i la reconciliació i mai ha tingut tanta importància com en aquesta època, en la qual vivim canvis vertiginosos. Així ho ressalta el secretari general en el seu missatge d’aquest any i crida a tots a fomentar-la, promovent la comprensió i el respecte entre totes les cultures, des dels parlaments als patis d’esbarjo a les escoles.

_______________________________________________________________________________________________________

_______________________________________________________________________________________________________

Comencem un curs nou i ens plantegem bons  propòsits. Un d’ells és no barallar-nos tant amb la gent del nostre voltant… i, de retruc, ser més feliços. Però com ho fem?

Per evitar els conflictes, una idea clau és l’escolta activa: no es tracta de “sentir” el que ens diu el nostre interlocutor, sinó d'”escoltar” realment el que ens explica, amb els cinc sentits. Aquesta és l’autèntica comunicació perquè, si un parla però l’altre no escolta, no hi haurà un diàleg real.

Què hem de fer per mantenir l’escolta activa?

  • Respectar les persones amb qui parlem.
  • Interessar-nos pel que ens diuen.
  • Cal mirar, preguntar, rebre allò que ens expliquen…
  • I no precipitar-nos a l’hora de respondre.

Proveu-ho i veureu-ho com les vostres relacions personals milloren.

PARAULES DE FEDERICO MAYOR ZARAGOZA

Algunas referencias para la reflexión y la acción:FMZ

No confíes nunca el futuro a quien sólo sabe hablar del pasado… de los otros. 
-Atreverse a saber… y saber atreverse. El riesgo sin conocimiento es peligroso. El conocimiento sin riesgo es inútil. 
-Sé tú el cambio (Mahatma Gandhi) 
-Los derechos humanos son inherentes. Nadie los otorga. Se reconocen. 
-Sólo los que sembraron semillas de amor y esperanza sin importarles la cosecha están haciendo posible un mundo nuevo. 
-Cada ser humano único capaz de crear, de inventar su futuro, de des-cubrir los iluminados caminos del mañana. En esta facultad distintiva radica la confianza de esclarecer horizontes hoy tan sombríos. 
-La comunidad académica, científica, artística… intelectual, en suma, debe liderar la gran movilización y el clamor popular de la inflexión histórica de la fuerza a la palabra que se avecina. 
-Antes de llegar a la política se requiere primero integridad moral, después libertad intelectual, luego rebeldía social (Manuel Vicent, 11 de mayo de 2014) 
-Es improcedente mirar hacia otro lado cuando hay quienes no pueden olvidar y otros que no quieren recordar. Olvidar es imposible. La reconciliación, teniendo en cuenta las próximas generaciones, no lo es (Inspirado en un escrito de Boaventura de Sousa Santos) 
-¡Qué pena que pensando que puedes hacer poco no hagas nada! (Edmund Burke) 
-Recordar siempre, en especial los más acaudalados, que las mortajas no tienen bolsillos. 
-Les despreciaba porque pudiendo tanto se atrevieron a tan poco (Albert Camus) 
-Para ser feliz, no aceptes nunca lo que juzgues inaceptable.  
-El tiempo del silencio ha concluido. Y el de la sumisión. El de ser espectador y no actor. El tiempo de la gran transición de súbditos a ciudadanos se aproxima.

MIREM L’INSTITUT AMB ULLS COMPROMESOS

DIGUEM NO A L’ASSETJAMENT

DIGUEM NO AL CIBERASSETJAMENT

DIALOGUEM PER;

Prevenir Resoldre Col·laborar Respectar Comunicar Tolerar Conviure 
Créixer Compartir Comprendre Millorar Comprometre’ns

Canviem de perspectiva, gestionem positivament els nostres conflictes, obrim els ulls a la mirada màgica de la RESOLUCIÓ ALTERNATIVA DE CONFLICTES obrim els ulls CONTRA L’ASSETJAMENT I EL CIBERASSETJAMENT 

ELS ALUMNES DE L’INSTITUT TORRE VICENS TORNEN A L’ESCOLA

El Segre 19-4-2014

L’Institut Torre Vicens ha endegat el projecte d’aprenentatge i servei “De l’institut a l’escola”, en el qual alumnes de 4ESO tornen a les seves antigues escoles per a fer tasques de col·laboració diverses i participar amb els alumnes de primària i infantil en els

CIMG2007CIMG2009 (2)seus aprenentatges, experiències i vivències. El projecte es duu a terme amb totes les escoles públiques dels barris de Balàfia i el Secà: Països Catalans, Pinyana, Balàfia, Ginesta i Terres de Ponent.

 

Aquest projecte deriva d’una activitat de conta-contes realitzada pels alumnes de l’Institut amb les escoles esmentades el curs passat.

 

La intervenció dels alumnes de Torre Vicens a les escoles té lloc durant una hora i mitja setmanals, amb un seguiment per part de professionals de l’Institut i de les escoles.

 

La realització d’aquest projecte ajudarà l’adolescent a augmentar la seva capacitat d’autocontrol, a generar respostes de compromís i responsabilitat, a la vegada que millorarà el seu creixement personal i maduratiu, tot això en interacció constant amb el alumnes més petits i els seus mestres.