Pantalla d'engegada de la Linkat lleugera

Com fer LibreOffice predeterminat a la Linkat lleugera

Quan vam començar a desplegar la versió lleugera de la Linkat ja vam fer un manual d’ús on s’explicava quines eren les diferències més significatives entre aquesta versió i l’estàndard i com s’havia de fer per fer que LibreOffice fos la plataforma predeterminada pel treball ofimàtic; però per si no s’entenia del tot bé hem fet un vídeo explicatiu (sense àudio) que esperem que ajudi a resoldre els dubtes que encara hi pugui haver:

És interessant fer notar que aquesta nova versió, en estar basada en Lubuntu, fa servir com a processador de texts predeterminat l’Abiword (ultralleuger), de manera que per evitar que ens ho «desmanegui» en obrir-ho o que ens emportem una sorpresa, el millor que podem fer és anar al document de text i prémer el botó contrari del ratolí per triar quin programa volem fer servir per obrir el document… una vegada fet això la resta d’ocasions ja l’obrirà el que volem (suposadament LibreOffice). Cal fer notar que s’ha de seguir aquest procediment una única vegada per a cada tipus d’extensió de fitxer (odt, doc, docx, ods, xls, xlsx,…).

El mateix procediment servirà per obrir fulls de càlcul i altres documents; tot i que després d’haver-ho fet una vegada ja farà servir de manera predeterminada l’aplicació que hem triat (sempre podrem canviar-la tornant a prémer amb el botó contrari i seleccionant aquella aplicació que vulguem).

Escriptori Lubuntu... el de la nostra Linkat lleugera

Linkat Lleugera: Nova interfície més ràpida als ordinadors

Des del projecte Linkat aquest curs s’ha posat en marxa la Linkat lleugera, una nova versió amb un entorn d’escriptori més lleuger (basat en Lubuntu: Ubuntu + LXDE) que permet donar una segona vida a màquines velles que ja no podien funcionar bé amb l’última versió de Linkat (Ubuntu estàndard) ni molt menys amb altres sistemes operatius.

Des de Coordinació Informàtica s’ha pogut adaptar aquesta nova versió de Linkat al nostre sistema, de manera que els usuaris poden validar-se per LDAP (és a dir, amb els noms d’usuari i contrasenya que se’ls ha facilitat) i mantenir totes les dades que tenen a l’escriptori estàndard… això sí, no s’ha pogut mantenir el fons d’escriptori de Linkat i apareix el fons d’escriptori de Lubuntu.

A partir d’ara us podreu trobar amb ordinadors que quan els engegueu tindran aquest aspecte:

Pantalla d'engegada de la Linkat lleugera

Pantalla d’engegada de la Linkat lleugera

I en arrancar veureu la següent pantalla de validació:

Linkat_lleugera_02

Pantalla de validació de Linkat lleugera

Escriptori de la Linkat lleugera en haver-nos validat:

Escriptori Lubuntu... el de la nostra Linkat lleugera

Escriptori Lubuntu… el de la nostra Linkat lleugera

Com podeu veure, en aquest «sabor» de Linkat hi ha les llançadores dels diferents programes i llocs a la part de baix (l’anomenat quadre inferior). D’esquerra a dreta podem veure el botó del menú (des d’on s’accedeix a totes les aplicacions classificades per categories)…

Linkat_Lleugera_05

Menú d’aplicacions classificades per categories

… podeu veure algunes de les aplicacions que hi ha en algunes de les categories:

Llistat d'aplicacions de la categoria Accessoris

Llistat d’aplicacions de la categoria Accessoris

Aplicacions específiques d'educació

Aplicacions específiques d’educació

Aplicacions per temes d'imatge

Aplicacions per temes d’imatge

Aplicacions d'internet

Aplicacions d’internet

Aplicacions ofimàtiques

Aplicacions ofimàtiques

Aplicacions multimèdia

Aplicacions multimèdia

... i aplicacions de configuració de diverses preferències (entre altres)

… i aplicacions de configuració de diverses preferències (entre altres)

… el següent botó és el navegador de fitxers (PCManFM):

Linkat_Lleugera_14

Navegador de fitxers PCManFM (maximitzat)

al que segueix el navegador web:

Botó del navegador web

Botó del navegador web

… que en aquesta distribució agafa aquell navegador que feu servir habitualment (si llanceu des del menú el vostre navegador preferit, després aquest botó ja el llançarà directament):

Linkat_Lleugera_15b

En el nostre cas llança el Firefox

És interessant fer notar que aquesta nova versió, en estar basada en Lubuntu, fa servir com a processador de texts predeterminat l’Abiword (ultralleuger), de manera que per evitar que ens ho «desmanegui» en obrir-ho o que ens emportem una sorpresa, el millor que podem fer és anar al document de text i prémer el botó contrari del ratolí per triar quin programa volem fer servir per obrir el document… una vegada fet això la resta d’ocasions ja l’obrirà el que volem (suposadament LibreOffice).

Linkat_Lleugera_16

Amb el botó contrari (el dret en el nostre cas) triarem quina aplicació volem fer servir per obrir el document de text

El mateix procediment servirà per obrir fulls de càlcul i altres documents; tot i que després d’haver-ho fet una vegada ja farà servir de manera predeterminada l’aplicació que hem triat (sempre podrem canviar-la tornant a prémer amb el botó contrari i seleccionant aquella aplicació que vulguem).

Una altra diferència d’aquesta versió d’ubuntu és que a l’hora de fer captures de pantalla no hi ha cap aplicació directament relacionada amb la tecla «Impr Pant»… la solució s’anomena «Shutter», un programa potent per fer captures de pantalla que podem trobar a l’apartat d’Accessoris i que ens permet capturar tota la pantalla, una finestra o la selecció que nosaltres triem, és a dir, ens ofereix moltes més possibilitats que la captura de pantalla mitjançant la tecla «Impr Pant»:

Programa per fer captures de pantalla

Programa per fer captures de pantalla

… esperem que us hi acostumeu fàcilment i comenceu a gaudir d’aquesta versió de Linkat tan lleugera.

Accés temporal al web des de Chromium/Chrome

Ara que hem passat la primera avaluació i hem comunicat les notes a les famílies via Aplicatiu Tutoria, ens hem trobat amb la mala experiència d’algunes famílies que quan han intentat accedir-hi fent servir el Chromium/Chrome s’han trobat amb una pantalla on se’ls comunica que el nostre web conté programari maliciós… cosa falsa i que estem intentant esbrinar d’on prové.

Mentre no resolem el problema el que podem fer és explicar com accedir al nostre web quan amb Chromium/Chrome ens trobem amb una pantalla com la de sota:

Pantalla de Chromium/Chrome en intentar accedir a www.iestorrevicens.cat

Pantalla de Chromium/Chrome en intentar accedir a www.iestorrevicens.cat

Davant d’una imatge com l’anterior, i llegint la poca informació que se’ns presenta d’entrada, el més probable és que «sortim per cames» d’aquest lloc. A diferència de Firefox, l’accés al nostre web en aquest cas està bastant «amagat», ja que el lloc que cal prémer és el menys evident: és on diu «Detalls», i llavors ens trobem amb la següent pantalla:

Captura de 2016-01-26 10:41:35

Explicació dels detalls en intentar accedir a www.iestorrevicens.cat

Un cop arribats a aquest punt ja només som a un pas de poder accedir al web www.iestorrevicens.cat, cal prémer a baix de tot on diu «visitar aquest lloc no segur» i llavors ja ens trobarem amb la pantalla esperada:

Web de l'Institut Torre Vicens planament operatiu.

Web de l’Institut Torre Vicens planament operatiu.

Des d’aquest punt ja es pot accedir a l’AT prement la seua imatge:

Remarcat l'accés a l'Aplicatiu Tutoria

Remarcat l’accés a l’Aplicatiu Tutoria

Llavors ens trobarem amb l’accés a l’AT, on només ens caldrà acceptar els certificats prement «Configuració avançada» a l’esquerra per superar el que Chromium/Chrome anomena «Error de privadesa»:

Pàgina de l'AT abans d'acceptar els certificats.

Pàgina de l’AT abans d’acceptar els certificats.

Això només ens ho caldrà fer la primera vegada, la resta ja accedirem directament a l’AT sense haver de tornar a acceptar els certificats… en dos passos; primer pas:

 

Pantalla que apareix en prémer els detalls.

Pantalla que apareix en prémer a la Configuració avançada.

I ara ja ens trobem només a un pas d’accedir al web de l’Aplicatiu Tutoria, fent el segon pas, prémer on diu «Continua per accedir a instorrevicens.milcat.net (no segur)»:

Web de l'Aplicatiu Tutoria, on ja podrem navegar tranquil·lament

Web de l’Aplicatiu Tutoria, on ja podrem navegar tranquil·lament

Esperem que aviat no calgui fer tot això (la primera part) perquè Google no detecti «programari maliciós» al nostre web.

Validació d’usuaris ja existents a Linkat

Amb el canvi de distro d’Ubuntu a Linkat els usuaris existents prèviament al sistema han patit un problema greu ja que no poden validar-se i per tant no poden fer ús de les màquines. Hem trobat una solució que, tot i no ser gens «elegant» sí que és efectiva: es tracta d’accedir una vegada amb l’escriptori Unity (el que diu Ubuntu) i després reiniciar i fer servir ja l’escriptori Gnome que funciona de manera predeterminada.

GnomelogoTot seguit expliquem com fer-ho amb unes imatges:

1.- L’accés predeterminat és amb l’escriptori Gnome (el logo de Gnome sembla la petjada d’un peu):

ValidacioLinkat-012.- Si premem la icona del peu apareixen les diferents opcions d’escriptori que podem triar per accedir al sistema, hem de triar «Ubuntu»:

ValidacioLinkat-023.- Llavors ens apareixerà el logo d’Ubuntu enlloc del de Gnome i hem d’introduir el nostre nom d’usuari i contrasenya, i podrem accedir al sistema amb l’escriptori Unity (fixeu-vos que ara ens apareix el logo d’Ubuntu… el cercle en tres parts):

ValidacioLinkat-034.- Una vegada accedir al sistema amb l’entorn d’escriptori Unity podem fer-lo servir…

ValidacioLinkat-045.- … o podem reiniciar el sistema:

ValidacioLinkat-05ValidacioLinkat-066.- … i accedir-hi amb l’altre entorn d’escriptori… :

Fixeu-vos que torna a aparèixer el logo de Gnome

Fixeu-vos que torna a aparèixer el logo de Gnome

7.- … després d’introduir de nou el nostre nom d’usuari i contrasenya:

ValidacioLinkat-08i ara ja podem fer servir el nostre ordinador com hem fet fins ara.

Aquest truc l’hauran de fer servir tots els usuaris dels sistema que ja estaven donats d’alta el curs passat, òbviament això inclou també tot l’alumnat, per la qual cosa se’ls haurà d’ensenyar com fer-ho.

Lamentem molt aquest petit enrenou i les molèsties que us hagi pogut causar, i esperem que ara ja pugueu començar a gaudir de la Linkat.

Canvis informàtics curs 2015-2016

Aquest curs 2015-2016 el canvi informàtic més important que notareu és l’actualització del sistema operatiu dels ordinadors de la nostra adaptació de l’Ubuntu 12.04 a la Linkat 14.04. La primera versió de Linkat basada en Ubuntu va ser la 12.04, que va aparèixer gairebé a la vegada que des del Torre Vicens vam fer l’adaptació de la mateixa versió d’Ubuntu. Des de Coordinació Informàtica hem proposat aquest canvi perquè no tenia gaire sentit continuar mantenint una versió adaptada de l’Ubuntu quan Linkat havia confluït amb nosaltres optant per la mateixa base de sistema operatiu, l’Ubuntu; i hem decidit deixar que sigui el Departament d’Ensenyament qui es dediqui a mantenir el sistema operatiu vist que coincideix amb la nostra tria. Amb això podrem dedicar-nos més a la resta de tasques de manteniment i millora informàtics i esperem fer-ho millor.

001-PantallaValidacio

A nivell d’interfície gràfica trobareu 3 canvis molt evidents, el primer és la presència a l’escriptori d’icones d’accés ràpid a la carpeta personal (home), a la xarxa i a la paperera; el segon és el canvi de tema, Linkat fa servir Radiance (amb tonalitats grises a les barres, heretat del Gnome 2, que feia servir l’anterior base openSuse) enlloc d’Ambiance (amb tonalitats negres a les barres, pròpia de l’escriptori de l’Ubuntu Unity); i el tercer és el canvi de «botons» de minimitzar, maximitzar i tancar finestres una altra vegada a la dreta de la finestra (això ha estat un canvi buscat pels desenvolupadors de Linkat per no «trencar» amb el que hi havia a les versions basades en Gnome, que l’Ubuntu va canviar fa un temps).

002-PantallaLinkat

Tots aquests canvis afecten només qüestions d’aparença, estètiques, i a GNU/Linux són molt configurables:

1.- Per canviar el tema de Radiance a Ambiance només cal anar als paràmetres del sistema, triar «aparença» i a baix a la dreta on apareix «Radiance» desplegar el menú i triar «Ambiance»:

003-ParametresSistema004-Aparença005-Tema006-TriaAmbiance007-Ambiance

2.-  Per tornar a tenir els botons de les finestres a l’esquerra el més fàcil potser és canviar l’entorn d’escriptori tancant la sessió i tornar a obrir-la triant l’opció «Ubuntu» del menú d’escriptoris que aparèixer en prémer la icona de Gnome que hi ha a la pantalla de validació (imatge 008). La primera vegada li costarà d’accedir (ha de fer molts canvis) però a partir de llavors ja hi entrarà amb facilitat.

008-TriaEscriptori009-EscriptoriUbuntu010-Parametres-Aparença-Ambiance011-Aparença-Mida-Icones

Si triem aquesta opció i no hem fet servir mai aquest entorn d’escriptori hem de ser conscients que hi ha molts canvis i que és primordial l’ús de la tecla súper (la que té la icona de windows de l’esquerra del teclat) per accedir a moltes dreceres (si mantenim premuda aquesta tecla apareix un menú amb les dreceres de teclat molt detallat).

3.- Finalment per tal d’eliminar les llançadores de l’escriptori de Linkat cal obrir el terminal (botó contrari -dret- a l’escriptori) i executar aquestes ordres (copiem tot el text i després l’enganxem al terminal):

gsettings set org.gnome.nautilus.desktop network-icon-visible false
gsettings set org.gnome.nautilus.desktop trash-icon-visible false
gsettings set org.gnome.nautilus.desktop computer-icon-visible false
gsettings set org.gnome.nautilus.desktop home-icon-visible false

015-Obrir-Terminal-Escriptori016-Enganxar-Ordres-Terminal017-Executar-Ordres-Terminal

Si tampoc volem veure els volums que s’endollen a l’ordinador (Pendrives) cal executar aquesta altra ordre:

gsettings set org.gnome.nautilus.desktop volumes-visible false

Òbviament si volem tornar a tenir-ho només cal que tornem a executar les comandes canviant «false» per «true».

Quan executem les ordres anteriors l’escriptori ens quedarà així:

019-Escriptori-Unity_sense-icones

Pel que fa a l’ús de l’entorn d’escriptori Unity (propi de l’Ubuntu des de fa uns anys), cal tenir present una sèrie de recomanacions; com s’ha dit abans és primordial l’ús de la tecla súper. Si la mantenim premuda apareix en pantalla un menú amb les diferents dreceres de teclat que podem fer servir i que ens seran molt útils… però si això ens sembla complicat sempre podem prémer la icona d’Ubuntu (la primera de dalt a l’esquerra, que no es pot canviar) i s’obrirà el «Dash», on hi ha un calaix de text on podem escriure allò que busquem i se’ns apareixeran diferents opcions que encaixen amb la nostra cerca. A mesura que l’anem fent servir s’adaptarà més a les nostres cerques (recorda el que hem triat i ens ho presenta com a primera opció). Des de Coordinació Informàtica us animem a què proveu aquest entorn d’escriptori, d’entrada és un pèl complicat però quan hom s’hi acostuma és molt més ràpid l’accés a les diferents funcionalitats de l’ordinador.

020-Us-DashFinalment, a l’hora d’apagar l’ordinador s’hi accedeix per la icona de dalt a la dreta (com sempre) i en dir «Atura» apareix un menú un pèl diferent al que hi havia fins ara:

021-Menu-TancamentRes més, esperem que us hi acostumeu amb facilitat; si no sempre teniu l’escriptori que hem estat fent servir des de fa temps.

Novetats informàtiques pel curs 2014-2015, el portafolis

Com ja es va comentar al l’últim claustre del curs 2013-2014 pel proper curs s’implementen dos canvis importants, d’una banda la creació d’una xarxa sense fils (wifi) per l’alumnat i d’una altra la implementació de perfils mòbils als ordinadors del centre; i d’altra banda s’afegeix com a novetat el portafolis digital, atenent les peticions observades al resultat de l’enquesta feta l’últim trimestre del curs passat. Aquests canvis esperem que siguin de profit per la nostra tasca docent. Això sí, caldrà tenir en compte les implicacions que comporten aquestes novetats.

Així el fet de crear una xarxa per l’alumnat permet que des de la xarxa docent (exclusiva del professorat) es pugui accedir a directoris de la xarxa que també és accessible al professorat des dels ordinadors del centre… per la qual cosa caldrà tenir molta cura per evitar que la contrasenya d’accés a aquesta xarxa pugui arribar als alumnes. En aquest sentit volem recordar que ara tenim tres senyals de wifi diferents per tot el centre (docent, eduroam i Alumnes), a més de la xarxa «convidats» que és ben visible als espais on acostumen a venir ponents de fora del centre a fer xerrades.

D’altra banda, la implementació de perfils mòbils als ordinadors del centre permet que els usuaris accedeixin al «seu» ordinador des de qualsevol màquina del centre, de manera que totes les modificacions que facin en un moment donat quedin quan accedeixin des d’un altre ordinador. Per exemple, quan estem treballant en un ordinador podem fer coses tan poc transcendents (però que ens poden alegrar l’estona) com canviar el fons d’escriptori; si ho fem, aquest canvi serà visible des de qualsevol altre ordinador de la casa. Un altre cas és per exemple si canviem la pàgina d’inici del navegador, aquest canvi el tindrem a tota la casa… però com s’ha comentat abans, per tal que això sigui possible cal sortir de la sessió cada vegada que deixem de treballar amb una màquina, si no ho fem el servidor «no sap» a quin dels perfils del mateix usuari ha de «fer cas».

Aquests canvis són avenços importants que ens poden facilitar la feina, el primer ens permetrà que els alumnes puguin treballar amb els seus dispositius i el segon ens permetrà tenir el «nostre» ordinador allà on anem.

Finalment el portafolis digital de l’alumnat, com diu el Departament d’Ensenyament, consisteix en una selecció d’evidències recollides de manera reflexiva al llarg d’un període de temps determinat i presentades en un suport digital; és un sistema que es pot integrar al sistema d’avaluació en el procés d’ensenyament i aprenentatge amb un objectiu concret. És una eina que ja s’empra al centre però entre les diferents opcions que s’hi pot trobar, la que més s’adiu amb el que tenim al centre, i l’única que permet ser instaŀlada als nostres servidors és l’aplicació Mahara, una de les opcions proposades pel Departament d’Ensenyament quan parla de l’elaboració de portafolis digitals.

L’avantatge del Mahara respecte a d’altres opcions és (a més de ser programari lliure) que permet la integració amb el Moodle, de manera que validant-nos al Moodle tenim accés al Mahara:

En validar-nos al Moodle ens apareix a dalt a la dreta l'accés directe al Mahara

En validar-nos al Moodle ens apareix a dalt a la dreta l’accés directe al Mahara.

02-ConsolaMahara

Pantalla d’inici del Mahara (consola), des d’on podem començar a treballar.

Aspecte que pot tenir un portafolis digital molt simple amb Mahara.

Aspecte que pot tenir un portafolis digital molt simple amb Mahara.

Sobre aquesta eina podeu trobar informació pròpia del Departament d’Ensenyament, així com més documentació a d’altres llocs, com ara:
– al lloc web oficial de Mahara (en anglès).
– al manual oficial al wiki de Mahara (en anglès).
– al lloc web oficial de la comunitat catalana de mahara.

– a la xarxa podeu trobar més informació, com ara aquesta presentació sobre l’ús de Mahara i Moodle.

Més endavant esperem poder ampliar-vos la documentació sobre aquesta nova eina.

Bon inici de curs! 😉

Festa de presentació de l’Ubuntu 14.04 a l’institut Torre Vicens de Lleida

A l’abril es va publicar la versió definitiva de l’Ubuntu 14.04 (de nom tècnic Trusty Tahr). Amb aquest motiu, la comunitat d’usuaris d’Ubuntu en català celebrarà el proper dissabte 17 de maig la festa d’alliberament a l’Institut Torre Vicens de Lleida. Aquestes festes s’organitzen arreu del món, i l’equip d’ubuntaires en català hi ha participat sempre de forma molt activa, procurant fer-la a diferents llocs del territori.

tahr-3 En aquests esdeveniments es pretén difondre i apropar el programari lliure en general, i més concretament l’Ubuntu, al públic en general; proposant-los xerrades, tallers i, si així ho volen, ajudant-los a instaŀlar l’Ubuntu al seu ordinador. No estan, per tant, enfocats a persones amb grans coneixements tècnics, tot i que també s’hi poden trobar activitats més avançades, si s’escau.

La implantació a tots el ordinadors del centre de programari lliure (software en format obert) basat en GNU/Linux, tant a nivell de sistema operatiu, Ubuntu, com a nivell de programari d’ofimàtica, LibreOffice, des del punt de vista de sostenibilitat ens aporta un seguit d’avantatges, ja que els requeriments quant a maquinari per part del sistema operatiu són menors que els sol·licitats per altres plataformes comercials (Microsoft, Apple). Això, com a participants de l’Agenda 21 escolar de Lleida, ens permet un estalvi energètic i sobretot de maquinari important, ja que permet aprofitar i reciclar equips informàtics que d’una altra manera serien obsolets, evitant al centre l’adquisició d’equips nous, i la compra de llicències de plataformes comercials privatives.

Tot això té efectes sostenibles:

  •  Reducció d’equips informàtics de rebuig.
  •  Reducció de despeses per reciclatge dels equips.
  •  Contribució sobre el medi ambient en reduir els residus.
  •  Reducció de la despesa en l’adquisició d’equips i programaris.

CartellFestaTrustyTornant a la festa pròpiament, si consulteu el programa d’activitats anireu veient la participació d’experts i desenvolupadors en diferents àmbits. D’altra banda, com també és habitual, durant tota la jornada, i en paraŀlel a la resta d’activitats, tindrem una festa d’instaŀlació (Install Party) de l’Ubuntu, on es donarà suport per instaŀlar-lo als ordinadors d’aquelles persones que el portin, així com per aclarir els dubtes que puguin sorgir. Evidentment, tot això serà de forma totalment gratuïta; només caldrà inscriure’s-hi per dimensionar-ho bé.

Podreu seguir la festa a la xarxa amb l’etiqueta #TrustyCat

Dia de la llibertat de documents 2014

DLD14-250x250Reproduïm tot seguit el comunicat fet per la Free Software Foundation Europe sobre el dia de la llibertat de documents:

Què és el Dia de la Llibertat dels Documents?

És un dia per celebrar i donar a conèixer els estàndards i els formats oberts que se celebra el darrer dimecres de març de cada any. Aquest dia la gent que creu en un accés equitatiu a la tecnologia de les comunicacions ensenya, actua i es manifesta.

Què és la «Llibertat dels Documents»?

Els documents que són lliures poden utilitzar-se de qualsevol manera que al seu autor se li acudeixi. Es poden llegir, transferir, editar i transformar fent ús d’una gran varietat d’eines. Els documents que no són lliures estan bloquejats per algun programari o empresa. L’autor no pot triar com utilitzar-los perquè estan controlats per restriccions tècniques, com un cotxe potent al qual se li limita la velocitat de circulació de manera artificial als 30 km/h.

Només parlem de documents?

No! La llibertat per controlar el vostre treball creatiu va més enllà dels escrits i els fulls de càlcul. La llibertat dels documents implica tots els tipus de dades, fins i tot el material gràfic, les partitures i les gravacions musicals, els correus electrònics i les estadístiques. Tots ells poden emmagatzemar-se de manera que atorguen poder als usuaris, però per contra també poden emmagatzemar-se en formats que ens limiten i ens manipulen amb un gran cost per a nosaltres.

Perquè la compatibilitat és important?

Recordeu alguna vegada en què us van enviar un fitxer important que el vostre ordinador no va poder llegir adequadament? Recordeu haver comprat o baixat una aplicació nova només per poder obrir un fitxer adjunt que necessitàveu per treballar? Les incompatibilitats com aquestes les causen les modalitats d’emmagatzematge de la informació que són secretes («tancades») i de propietat privada («propietàries»). Causen problemes enormes a les persones, a les empreses, i als governs, i tenen un cost important per la societat en creativitat, productivitat i eficàcia. Els estàndards incompatibles s’utilitzen per manipular els mercats i per permetre que les empreses cobrin enormes quantitats a les persones simplement pel privilegi d’accedir a les seves pròpies dades. Els estàndards tancats són també la base dels pitjors monopolis tecnològics del món.

Exemple: El vostre processador de textos habitual no pot obrir un fitxer creat per un dels vostres col·legues. Heu de comprar o baixar un processador de textos nou creat per la mateixa empresa com ells només per poder obrir el fitxer, malgrat que ja teniu un processador de textos que preferiu.

Què passa amb els protocols?

Els estàndards haurien d’estar oberts tant durant la transmissió com en l’emmagatzematge, i les interfícies i protocols són tan importants com els formats d’emmagatzematge de les dades. Penseu en una carta, no pot complir la seva finalitat si l’adreça no es pot llegir o si el sobre no es pot obrir. De manera similar un missatge que s’envia en línia només pot llegir-se si s’utilitza un protocol reconegut (l’adreça) i si conté dades que es poden llegir (el sobre). Sovint les empreses utilitzen un protocol d’estàndard obert per l’enviament de dades que es troben en un format tancat, com l’Adobe Flash que emet vídeos de flux en el format propietari Flash Video sota el protocol de web obert HTTP. La llibertat però, necessita ambdós aspectes per parlar d’obert.

Què són els estàndards oberts?

Són formats que tothom pot utilitzar de forma gratuïta i sense restriccions. La compatibilitat els és intrínseca, la manera en què funcionen és compartida públicament i qualsevol organització pot utilitzar-los pels seus productes i serveis sense haver de demanar permís a ningú. Els estàndards oberts són els fonaments de la cooperació i la societat moderna: les vies del tren, els endolls elèctrics, o els llenguatges naturals són exemples de realitats de les quals depenem i donem per garantides. Imagineu que per parlar en anglès calgués un permís i pagar una taxa de llicència, la societat seria retrògrada i caòtica. Llegiu més sobre els estàndards oberts i el que els defineix.

 

Configuració dels mòbils per gestionar l’aplicatiu Tutoria

A l’hora de configurar el nostre telèfon inteŀligent, amb Sistema Operatiu Android, per tal de gestionar l’assistència dels alumnes amb l’aplicatiu Tutoria el primer que hem de fer és introduir la següent adreça de correu al navegador: https://instorrevicens.milcat.net/index_pda.php

Durant el procés haureu d’acceptar el certificat del lloc, com passa també als ordinadors, però una vegada fet no hi haurà cap més problema.

En Firefox la configuració del navegador anirà de la següent manera:

Screenshot_2014-02-04-08-47-33
Se’ns obrirà la pàgina de l’aplicatiu on haurem d’introduir les nostres dades de validació:

Screenshot_2014-02-04-08-47-45

i després d’acceptar ens portarà a la versió de l’aplicatiu per mòbils (més reduïda però més àgil per la gestió de les faltes d’assistència, que és el que hem de fer cada hora a classe):

Screenshot_2014-02-04-08-49-50
llavors l’aplicatiu relaciona l’hora en que ens trobem (segons el servidor de dades del mòbil) i ens presenta el grup d’alumnes que tenim assignat a l’horari en aquell moment, si és que en aquell moment tenim classe; si no tenim classe ens presenta una pantalla per a triar dia, hora i grup d’alumnes (o subgrup) al qual volem passar llista:

Screenshot_2014-02-04-08-50-12-bisAmb això tindrem disponible la possibilitat de passar llista al grup en qüestió; però el que ens interessa és tenir configurat el navegador per automatitzar aquest procés d’ara endavant. La manera d’aconseguir-ho és la següent, obrim el menú d’opcions del navegador (els tres puntets verticals de dalt a la dreta), i marquem la pàgina com adreça d’interès (l’estrella):

Screenshot_2014-02-04-08-59-39-bisi un cop marcada com adreça d’interès podem seleccionar l’opció «Mostra lloc d’escriptori» o no, però se’ns obre un menú d’opcions :

Screenshot_2014-02-04-09-00-01-bisSi triem «opcions» se’ns obre un altre menú on podem triar l’opció «Afegeix a la pantalla d’inici»:

Screenshot_2014-02-04-09-00-10amb la qual cosa tindrem una icona a la pantalla d’inici del mòbil que ens durà directament a la pantalla de validació:

Screenshot_2014-02-04-09-00-50En el navegador predeterminat de l’Android (Chrome), en canvi, la cosa serà un pèl diferent. La primera part és semblant, només cal obrir el navegador i escriure-hi l’adreça https://instorrevicens.milcat.net/index_pda.php

Durant el procés haureu d’acceptar el certificat del lloc, com passa també als ordinadors, però una vegada fet no hi haurà cap més problema:

Screenshot_2014-02-04-09-06-27Una vegada acceptat el certificat, ja se’ns obre la pàgina de l’aplicatiu Tutoria per a validar-nos:

Screenshot_2014-02-04-09-09-10Quan acceptem se’ns obrirà la pantalla de l’aplicatiu on haurem de triar si volem posar faltes o notes:

Screenshot_2014-02-04-09-09-23En aquest moment també detectarà el grup d’alumnes amb els quals tenim classe (si és que en aquell moment en tenim, com per al Firefox) i podrem posar les incidències que correspongui:

Screenshot_2014-02-04-09-09-33-bisCom que el que ens interessa és tenir configurat el navegador per automatitzar aquest procés d’ara endavant, obrim el menú d’opcions del navegador (els tres puntets verticals de dalt a la dreta), i la desem als marcadors, amb la qual cosa se’ns afegeix com a adreça d’interès:

Screenshot_2014-02-04-09-10-05-bisAra hem d’obrir les adreces d’interès (des de la pestanya anterior) i seleccionar la pàgina que acabem d’afegir, amb la qual cosa se’ns obre un nou menú contextual per aquella pàgina, on triem «Afegeix una adreça a la pàgina d’inici»:

Screenshot_2014-02-04-11-39-26Amb la qual cosa ja tindrem una icona a la pantalla d’inici (o a la primera que tingui espai lliure) per poder accedir ràpidament a l’aplicatiu Tutoria:

Screenshot_2014-02-04-11-38-49

Pel que fa als mòbils iPhone (el sistema operatiu dels quals és l’iOS) empren el Safari com a navegador predeterminat. En aquest cas hem de seguir un protocol semblant als anteriors, comencem introduint al navegador l’adreça https://instorrevicens.milcat.net/index_pda.php i se’ns obre la mateixa pàgina que ens els casos anteriors:

IMG-20140205-WA0000Evidentment quan acceptem ens trobem amb la pantalla que ens permet triar entre «incidències», «qualificacions» o «tancar sessió»:

IMG-20140205-WA0001Si triem «incidències» ens passarà com en els casos anteriors, és a dir, l’aplicatiu detectarà l’hora en què ens trobem (segons tinguem configurat al servidor de dades del mòbil) i, si al nostre horari aquella hora és lectiva, ens mostrarà el llistat d’alumnes als qui estem fent classe, si no és així ens mostrarà el dia i l’hora en què estem, però no ens mostrarà cap grup d’alumnes (això també passa amb Firefox i Chrome).

Per tal d’afegir un icona a la pantalla d’inici només cal que anem a les opcions del navegador (la icona del mig de les de sota -amb una fletxa que surt d’una caixa-) i se’ns desplega un menú contextual que ens proposa «afegir a la pantalla d’inici»:

IMG-20140205-WA0003Llavors ens demana que li posem un nom a la icona i ja ens apareixerà a la pantalla d’inici, amb la qual cosa més endavant només haurem d’anar a aquesta icona i ja ens apareixerà el nostre aplicatiu:

IMG-20140205-WA0004En qualsevol dels casos, tractant-se de dispositius d’ús personal, si desem les nostres dades de validació (informació d’usuari i contrasenya) quan premem la icona que hem creat a l’escriptori directament anirà a la pantalla d’acceptació d’aquestes dades i ja podrem triar si volem passar llista o posar notes.

Per cert, si feu servir l’adreça per mòbils al navegador del vostre ordinador també detecta l’hora en què us trobeu i si llavors esteu fent classe us presenta l’alumnat del grup (o subgrup) que tingueu assignat… és automàgic 😉

Noves reserves i nou web

Amb el canvi de web (hem canviat el servidor i també hem actualitzat el WordPress) ha desaparegut la intraweb i hi ha hagut un canvi en tot allò que fèiem amb aquesta eina, amb la qual cosa ha calgut reestructurar una mica les diferents funcionalitats que oferia. Al mateix temps hem posat en marxa l’Aplicatiu Tutoria per facilitar les gestions de les tutories; de manera  que hem introduït un seguit de canvis en poc temps. El canvi més important que hem fet té a veure amb la base de dades dels usuaris que ara és una sola per tots els serveis (accés als ordinadors, moodle, ownCloud i reserves); canviant-la en un lloc (moodle) queda automàticament canviada a la resta… una altra cosa és, evidentment, l’aplicatiu Tutoria i els correus electrònics, que tenen bases de dades pròpies. Recordeu que aquestes dades són les que us permeten accedir als ordinadors i se us van facilitar al començament de curs.

El tema (aparença) pot ser fins i tot un pèl auster, però l’hem triat perquè és àgil i permet que el web funcioni una mica més ràpid que amb altres temes.

Les diferents eines que teníem a la intraweb ara queden agrupades en diferents apartats del web, tret de l’agenda i calendari que migren a l’Aplicatiu Tutoria. Així, els diferents formularis de la intraweb que empràvem per comunicar diferents tipus d’incidències (de manteniment o informàtiques), així com les sortides i activitats escolars, queden agrupades en forma d’enllaços a la pàgina «Formularis» que hi ha al menú superior del web. Per una altra banda, les reserves d’aules d’informàtica que fèiem amb la intraweb ara s’han integrat al moodle (on recordeu que s’hi accedeix amb les dades que fem servir per accedir als ordinadors de l’institut), de manera que el primer que ens demana en prémer l’enllaç és que ens validem. Un cop validats hem de triar la data de la nostra reserva, l’hora que volem reservar (aquest mòdul ho anomena període), l’aula que volem reservar (s’anomena família), així com el recurs (és reiteratiu però si no ho triem no podem fer la reserva), i si volem repetir la tria (com a màxim podem fer-ho durant dues setmanes, 15 dies naturals)… i també heu de fer una descripció de la reserva.

Podeu veure una demostració al següent vídeo que us hem preparat (sense àudio), on pot veure’s què passa si no es tria el recurs (en diuen «room») i què passa si no es fa una descripció. Esperem que us serveixi d’ajuda.